Gdy przejście z własnego pojazdu do pociągu lub autobusu jest intuicyjne i nie wymaga wysiłku, parkowanie staje się integralną częścią mobilności i służy obywatelom.
Tak jest w przypadku dwóch parkingów przy stacjach Pozzuoli Solfatara i Ferrara, zarządzanych przez Metropark należący do Grupy Włoskich Kolei Państwowych.
W Ferrarze firma Metropark wybudowała parking przy dworcu kolejowym, przy wjeździe do miasta, z przeznaczeniem na dojazd do historycznego centrum przy Via Cavour.
Prace rozpoczęto w kwietniu 2021 r., a zakończono zgodnie z harmonogramem we wrześniu 2021 r. Parking znajduje się w pobliżu skrzyżowania z Via San Giacomo, naprzeciwko strefy wypożyczania rowerów, obok budynku, w którym mieszczą się kasy biletowe i poczekalnia dworcowa.
Do dyspozycji jest 137 miejsc parkingowych (w tym 3 dla osób niepełnosprawnych) rozmieszczonych w układzie grzebieniowym na powierzchni około 4 300 m2. Układ drogi jest prosty, ale wzorcowy: 1 brama wjazdowa, 1 brama wyjazdowa, obie z wąskimi obrzeżami Jupiter i pasami manewrowymi dla pojazdów, a także 4 większe miejsca parkingowe przy dwóch stacjach ładowania pojazdów elektrycznych. Automatyczny bankomat umożliwia dokonywanie płatności gotówkowych lub cyfrowych oraz odnawianie subskrypcji bez udziału personelu.
Jest to jeden z około 80 obiektów parkingowych zarządzanych przez Metropark we Włoszech, wszystkie zdalnie sterowane ze sterowni znajdującej się w Rzymie (NOC - Network Operating Centre). W przypadku Ferrary zarządzanie taryfami, zajętością kabin i tranzytami jest w całości powierzone oprogramowaniu zarządzającemu JMS.
Podkreślając wartość technologiczną i estetyczną obiektu, Flavio Zampognaro, Dyrektor Operacyjny i Facility Metropark: "Jest to projekt efektywnej mobilności, doskonale zintegrowany z oryginalnym miejscem: tutaj technologia ma wartość estetyczną. Dzięki temu udogodnieniu oferujemy osobom dojeżdżającym do pracy i odwiedzającym to miasto o dużych walorach kulturalnych i turystycznych możliwość bezproblemowej zmiany pojazdu i kontynuowania podróży w jeszcze bardziej zrównoważony sposób".
Na wyróżnienie zasługują również usługi parkingowe, mające na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników i komfortu pracowników: kasa/zasobnik dla pracowników parkingu, nowy system oświetlenia, 2 panele Agla obsługujące infomobilność, system monitoringu wizyjnego oraz ogrodzenie parkingu.
Po zakończeniu budowy obiektu w Ferrarze rozpoczęto prace na parkingu naziemnym stacji Pozzuoli Solfatara. Obiekt został całkowicie odnowiony na początku 2022 r. i obecnie oferuje 126 miejsc parkingowych dla wielu osób dojeżdżających do pracy na trasie regionalnej oraz podróżnych odwiedzających ciekawe miejsca w okolicy: Campi Flegrei, Solfatara w Pozzuoli, stanowisko archeologiczne Cuma (600 r. p.n.e.), jezioro Avernus i Amfiteatr Flawiuszów.
Modernizacja parkingu została przeprowadzona z poszanowaniem ograniczeń środowiskowych i estetycznych tego miejsca.
Podobnie jak w przypadku Ferrary, dostęp do parkingu jest liniowy: 1 brama wjazdowa, 1 brama wyjazdowa, obie z wąskimi peryferiami Jupiter i pasami manewrowymi dla pojazdów, znaki zmiennej treści Agla oraz obszar przeznaczony na kasę automatyczną (APS). Kasa umożliwia dokonywanie płatności gotówkowych lub cyfrowych oraz odnawianie abonamentów; komponent sprzętowy systemu informatycznego jest skoncentrowany w szafie technologicznej, co zapewnia całodobowe działanie systemu.
Franco Oliva, Dyrektor Generalny HUB Italia, komentuje: "Dla HUB, realizacje Metropark w Pozzuoli i Ferrarze są wzorcowymi projektami węzłów przesiadkowych dla wielu pojazdów, a także dowodem na to, że technologia parkingowa nie tylko upraszcza zarządzanie przepływem samochodów, ale paradoksalnie pozwala także na mniejsze i lepsze wykorzystanie samochodów. Zaawansowany technologicznie parking to parking bezpieczny i wydajny".
Ferrara i Pozzuoli to projekty o niewątpliwej wartości funkcjonalnej i estetycznej: świetna robota, HUB Italia!